Дитині майже два роки, а він все ще не говорить? Така ситуація починає турбувати батьків. Особливо коли однолітки крихти вже щосили щебечуть.
Секрет розвитку мови простий: потрібно побільше грати і розмовляти з маленьким мовчуном. Адже він хоче спілкуватися: видає якісь звуки, жестикулює, показує на предмети. Не упускайте ці цінні моменти контакту. Якщо після всіх зусиль дитини її все-таки не розуміють, він може почати сердитися, плакати, замикатися в собі.
З іншого боку, не слід передбачати будь-яке бажання карапуза. Це теж гальмує мовленнєвий розвиток. Кроха показує на полицю з іграшками? Запитайте, у що він хоче пограти, дайте йому ведмедика або машинку.
Правила гри
До трьох років дитина пізнає світ, наслідуючи дорослим. Діти – вчені-дослідники. Вони до всього ставляться з цікавістю. Але тільки дорослий може показати, що ложкою їдять суп, а олівцем малюють. І зробити це треба граючи.
- Включайте в ігри знайомі предмети та ситуації. Ви гуляли і малюк зацікавився машинами? Пограйте в будинку з іграшковими машинками, побудуйте гараж, а заодно поговоріть про вантажівки, автобуси, про те, які звуки вони видають.
- Не давайте занадто складні завдання. Поступаючи так, ви свідомо ставите малюка в ситуацію неуспіху. Якщо у дитини щось не виходить, він швидко втрачає інтерес до гри або заняття, і наступного разу може відмовитися виконувати завдання.
Чи варто переводити дитину на домашнє навчання?
- Не грайте в одну гру занадто довго. Кожне ігрове заняття повинно тривати від 5 до 20 хвилин. Зупиніть гру, якщо бачите, що карапуз втомився, або продовжіть її, якщо є настрій. Краще пограти в кілька різних ігор.
- Структуруйте заняття. Кожна гра всередині заняття має початок, продовження і кінець. Наприклад, «Лікарня». Мишка застудився. Що у нього болить? Горло? Вимірюємо температуру, даємо мікстуру, ставимо гірчичники. Ура, наш хворий одужав!
- Використовуйте нові знання на практиці. Діти часом лінуються, часом соромляться, а іноді просто забувають про те, чому навчилися. Спонукайте дитину діяти по-новому. Грали в чаювання? Іграшковвий посуд (і свій також) треба помити!
- Щоб малюк розвивався швидше, хваліть його. Намагайтеся відзначати будь-які, навіть найскромніші, досягнення і успіхи. У разі невдачі не акцентуйте на ній увагу. Скажіть, наприклад: «Наступного разу обов’язково вийде».
Контакт під час гри
Грати з малюком, який ще не говорить, непросто. Доведеться іноді озвучувати і репліки дитини – чітко, простими фразами. Почніть з емоційних ігор. Вони допоможуть досягти близькості і розуміння, без яких будь-яке навчання буде нудним і неефективним.
Ляскаємо в долоні
Поплескайте в долоні та вимовляйте якусь приказку. Запропонуйте малюкові поплескати разом. Якщо він не повторює дії, а тільки дивиться, можна взяти його долоньки в свої і поплескати ними.
Задаємо навідні запитання
Як зрозуміти, чого хоче дитина? Спочатку можна задавати питання, які передбачають відповідь «так» або «ні». Крихітці досить кивнути або похитати головою у відповідь. Надалі прагніть до того, щоб маленький партизан був змушений відповідати на запитання словами або фразами. «Давай намалюємо галявину з квітами. Ось травичка. Тепер ти намалюй травичку. У тебе травичка буде якого кольору? А що ще росте на галявині? Так, квіточки. Давай квіточки намалюємо. Вони будуть великі чи маленькі? А сонечко намалюємо? Покажи, де? Тут, нагорі. Яке сонечко? Правильно, кругле, жовте ».
Слухаємо і повторюємо
Щоб дитина навчилася правильно говорити, вона повиненна добре розрізняти на слух звуки, а потім намагатися їх повторити. Для початку це будуть короткі слова, а потім – короткі і довгі фрази.
Пограйте в «Угадайку». Вам знадобляться пластмасові або плюшеві іграшки: кішка, собака, пташка, конячка, корова, жаба і інші фігурки тварин. За дверима (або за ширмою, в коробці) лунає: «няв», «ГАВ-ГАВ», «МУ-У-У» або «КВА-КВА». Нехай малюк відгадає, хто з тварин прийшов до нього в гості, і спробує назвати його. Кроха вгадав? Дістаньте і покажіть іграшку.
Для розвитку моторики дуже корисно зав’язувати шнурки і застібати ґудзики
Дихальні вправи для розвитку мови
Правильне дихання допоможе швидше навчитися говорити. Нехай малюк вдихає через ніс, «набираючи повні груди повітря», а видихає плавно, складаючи губи трубочкою. Але дихальні вправи швидко стомлюють, тому вони повинні бути короткими. І ненудними!
Здуває пилинки
Прикріпіть смужки кольорового паперу до дерев’яної паличці. Можна використовувати тонкий папір або ялинкову прикрасу «дощик». Покажіть, як можна подути на паперові смужки, потім запропонуйте зробити це дитині. Скажіть: «Уяви, що це чарівне дерево. Подув вітерець, зашелестіли на дереві листочки! Ось так! »Тренувати дихання можна також, збираючи пушинки з кульбаб або пір’ячко зі столу, задуваючи свічки, видуваючи мильні бульбашки.
Співаємо пісеньки
Ідіть від простого до складного. Спочатку просто співайте з малюком голосні звуки. Запропонуйте заспівати пісеньку. Ось перша пісенька: «А-А-А!» Наберіть побільше повітря. Пісня повинна вийти довга. Слідкуйте за тим, щоб дитина не надувала щоки. Спочатку проспівайте звуки «А», «У», поступово кількість «пісеньок» можна збільшувати.
У що грати з немовлям: 8 розвиваючих ігор
Як зітхає зайченя, коли у нього лапка болить? «О-О-О!» Літак в небі гурчить: «У-У-У!» А пароплав на річці гуде: «И-И-И!». Нехай малюк повторює.
Здуває кульки
Зобразіть великі надувні кулі – розведіть руки в сторони. Раптом в кульках утворилися маленькі дірочки, і вони почали здуватися … Повітря виходить з кульки: «Ф-Ф-Ф!» Зводимо руки перед собою. Здувся кулька! Обіймаємо себе за плечі.
Копіюємо змійку
Уявіть себе змійками, які гріються на сонечку і шиплять: «Ш-Ш-Ш!» Під час вимовляння звуку добирати повітря не можна. Набридло грати в змійок? Пограйте в насос (звук «С-С-С»), машину ( «БІ-БІ«) або поїзд ( «ТУ-ТУ»).
Спілкуємося з дитиною в ігровій формі
Ігри – це здорово! Але найкраще правило для розвитку мови – з малюком необхідно постійно говорити. Це формує його пасивний словниковий запас і, звичайно, розвиває. Адже перед ним цілий світ загадок та різноманітних цікавих речей. Давайте відкриємо завісу таємниці нашому дослідникові. Розповімо, що таке кран або мило, навіщо нам потрібна одяг, чому ми беремо на прогулянку парасольку. Неважливо, що ми робимо, головне – постійно коментувати свої дії.
Миємо чашку
– Йдемо мити чашку. Давай відкриємо кран. Ні, не в цю сторону, в іншу. Ось так. А де губка? Ось вона. Бери губку. Давай я тобі допоможу. Помиємо чашку гарненько. Підставляй її під воду – ось так. Закривай кран. Дивись, яка чиста чашка у нас! Тепер давай стряхнемо воду з рук. Де рушник? Бери рушник, витирай ручки. Молодець! Дивись, руки тепер сухі.
Гуляємо разом
– Подивися, яка сьогодні відмінна погода! Небо ясне, сонечко світить. А що це на доріжці? Це камінці. Подивися, які вони. Круглі? Так. Підемо далі. Який великий замет! Якого він кольору? Білого. Зовсім як цукор, сіль або борошно.
Повертаємося з прогулянки додому
– Зараз нам потрібно роздягнутися. Давай знімемо курточку. Знайди, де у неї блискавка. Ось вона. Давай її розстебни. Тепер знімемо черевички. Витягуємо спочатку одну ногу, потім іншу.
Розглядаємо фотографії
– Хочеш, дістанемо сімейний альбом і подивимося фотографії? Бачиш, тут вся наша сім’я. Покажи маму, тата, бабусю, дідуся. А це ми на дачі. Пам’ятаєш, які там були красиві квіти? А як до нас приїжджали друзі і ми разом ходили на річку?
Вкладаємося спати
– Давай переодягнемося і вмиємося. Миємо щічки, носик. Де у тебе щічки? А де мамин ніс? Правильно!
Займаючись з малюком малюванням або англійською, батьки часом забувають просто розмовляти. Про все на світі
Розвиваємо моторику рук
Прискорюють процес мовного і розумового розвитку дітей і пальчикові ігри. Дослідження фізіологів довели, що в головному мозку мовной та моторний центри розташовані дуже близько один до одного, тому рухові імпульси пальців рук впливають на формування «мовних» зон і позитивно діють на всю кору головного мозку. Тренуємо пальчики!
Масажуємо руки
Погладжуйте внутрішню і зовнішню поверхні рук до ліктя по напрямку «від периферії до центру». Повторіть рух 6-8 разів.
Згинайте і розгинайте всі пальці на руці дитини одночасно (за винятком великого пальця).
«Мотайте клубочок» пальцем по розкритій долоні дитини. Кілька разів по кожній долоні.
Натискайте великим і вказівним пальцями на середину кожної фаланги кожного пальця дитини (від його кінчика до основи). Всі пальці масажуйте по черзі. Примовляє: «Раз крок, два крок, ось ми і прийшли, дружок».
Відводите великий палець дитини вперед-назад, в сторону, по колу.
Граємо в сніжки
Для розвитку сили рук і спритності пограйте з дитиною в сніжки. Сніг розтанув або НЕ ліпиться? Зімніть в грудки непотрібні аркуші паперу!
Ховаємо предмети в долоньці
Покажіть, як можна заховати маленький кульку в долоні. У цій вправі працює вся кисть. Дайте дитині таку ж кульку – тепер його черга показувати фокуси. А як заховати предмет побільше, який не поміщається в одній руці? Проявіть кмітливість! Так, можна накрити предмет іншої долонею.
Ліпимо картини з пластиліну
Вдавлюйте різні дрібні деталі в шар пластиліну (або в тісто). Це можуть бути намистини, деталі мозаїки, квасоля, горох, насіння. Так відмінно розвивається навик хапання двома пальцями.
Вправи для розвитку мови
У дитини з’явилися перші спроби висловитися? Прекрасно! Заохочуйте її, хваліть за «балакучість», але не форсує події. Для початку достатньо якихось складів. Потім додавайте короткі прості слова та короткі фрази. Малюк вже може сказати: «Дай ложку», «Хочу до мами»? Тільки після цього можна переходити до найпростіших дитячих віршів. Вчити перші віршовані рядки потрібно шляхом домовляння слів і фраз. Це – найефективніший прийом.
Будинок великий і будинок маленький
Пограйте в ведмедика і зайчика. Дорослий каже віршик і показує якийсь рух, а малюк повторює.
У ведмедя будинок великий! ОЙ ОЙ ОЙ! (Говоріть низьким голосом, піднімайте руки вгору.)
А у зайчика маленький. АЙ АЙ АЙ! (Говоріть тонким голосом, присідаючи навпочіпки.)
Розвиваючі ігри з дитиною першого року життя
Мишка наш пішов додому. ОЙ ОЙ ОЙ! (Говоріть низьким голосом, йдіть перевальцем.)
Та й крихта зайченя. АЙ АЙ АЙ! (Говоріть тоненько, притиснувши долоні до грудей, стрибайте.)
Трохи пізніше ускладніть гру, задавайте маляті різні питання, наприклад:
«Який у ведмедика будинок?»
Наші ноги йдуть по дорозі
Розповідайте простий віршик, а малюк нехай повторює за вами рухи та слова.
Великі ноги йдуть по дорозі. ТОП-ТОП-ТОП!
(Говоріть низьким голосом, високо піднімайте ноги, робіть широкі кроки.)
Маленькі ніжки біжать по доріжці. ТОП-ТОП-ТОП!
(Говоріть тонким голосом, біжіть дрібними кроками.)
Намагайтеся, щоб дитина виконувала рухи разом з вами, в потрібних місцях вірші повторюючи і слова. Це точно йому під силу!
Кішка Мурочка
Запропонуйте пограти в кішечок.
Кішечка Мурка, сіренька шкурка, м’які лапки, а в лапках цап-царапки. Няв-няв-няв.
Розкажіть малюкові, що лапки у кішечок дуже м’які, пухнасті (покладіть руки на стіл, стисніть в кулачки). А в лапках … гострі кігтики. Нехай малюк випрямить напружені напівзігнуті пальці, жартома подряпає стіл або диван.
А як кішка просить молочка? Звичайно, жалібно нявкає! Підкличимо нашу Мурочка і нагодуємо. А коли вона поїсть, що буде робити? Співати пісеньки і муркотіти.
Сіренька кішечка сіла на віконечко, хвостиком виляє, діток збирає. МУР МУР МУР.
Понявчати і помурликать разом з малюком.
Для наочності всі досягнення малюка записуйте в щоденник. До 2,5 років навіть найзатятіші мовчуни починають говорити. У нормі в активному словнику до цього віку більше 20 слів. Кроха повинен знати назви оточуючих предметів, частин тіла. Він може показати, де лежить його улюблена книжка, попросити пити. Якщо цього не відбувається, перевірте слух малюка, зверніться до невролога і логопеда.