Корисна інформація для батьків, які готують своїх дітей до школи. А саме, що дитина повинна вміти, йдучи до першого класу, чи готова дитина до школи?
Згадуючи свої труднощі в шкільні роки, багато батьків відчувають сильну тривогу за своїх дітей під час їх надходження в школу і безпосередньо під час навчання. Для багатьох дітей і батьків школа – це справжнє психологічне випробування. Батьки шукають всілякі способи попередньої підготовки дитини до школи і самі витрачають чимало зусиль, щоб впоратися зі страхами. Адже в школах навчається багато дітей з поганою пам’яттю і розсіяною увагою, що найчастіше стає причиною низької успішності і низької самооцінки. А так хочеться, щоб дитина була щаслива і їй подобалося вчитися в школі.
Цікаво: чому дитина облизує губи
Що ж відбувається в голові у дитини шести-семи років, в період вступу до школи? Кермо влади приймає ліва півкуля, тоді як до шести років його очолює права півкуля. До цього часу ліва півкуля має бути підготовлена до вирішення потрібних завдань, а права – підживлена й укріплена. Підживлюється вона до школи завдяки багатому на відчуття, емоції й рух житті. Адже дитячий мозок потребує підготовки і постановці платформи для навчальної активності. За всі складові навчання (аналіз, переробка інформації, запам’ятовування і т.д.) відповідають окремі зони нашого мозку, які повинні моментально реагувати і взаємодіяти. Можете собі тільки уявити, як злагоджено повинен працювати мозок у дитини, щоб впоратися зі шкільною програмою і адекватно реагувати на стресові ситуації, які трапляються в шкільному середовищі?
Хочу звернути вашу увагу на фізичний розвиток дитини, тому що володіння своїм тілом і відчуттями – це один з найважливіших атрибутів дитинства, який істотно впливає на адаптивність і стійкість до стресів школярів, формує сильну мотиваційну складову навчальної діяльності.
Одного разу ми з дитиною пішли кататися на санках. Навколо було море дітей, які спускалися один з одним. Спостерігаючи за процесом спуску дітей з гірки на санчатах, можна побачити, хто добре володіє тілом, а хто ні. Одна дитина, сівши на санки, намагається з усіх сил, напружує м’язи, руками міцно тримається за ручки санок. Вона відштовхується і спускається, міцно тримаючись і, навіть падаючи, може згрупуватися. А що найголовніше – отримує масу задоволення. Інша, сівши на санки та починаючи спускатися з гірки, лякається, відразу відпускає руки, кричить, в результаті дитина неконтрольовано врізається носом у сніг. Негативний досвід гарантований.
Цікаво: дитина здригається у сні
А тепер закрийте на хвилину очі. Як, по-вашому, хто з них на іспиті, коли сильно збільшується викид адреналіну в кров, зможе спокійно згадати все, що вчив вдома, не запанікує і добре відповість? Відповідь очевидна.
Спробуйте самостійно оцінити сенсомоторную сферу і психофізіологічну зрілість вашого дошкільника. Щоб відповісти на питання “чи готова дитина до школи”, для початку перевірте, чи може ваша дитина самостійно зробити наступне:
- чи знає дитина, де його права / ліва рука;
- чи знає вона назви своїх пальчиків і чи може вона на прохання мами показати ці пальчики на правій і лівій руці;
- чи знає дитина всі частини свого тіла, чи може з закритими очима їх показати;
- чи може дитина з відкритими і закритими очима показати на прохання різні жести руками;
- чи може дитина, перебуваючи на дитячому майданчику, балансуючи, пройтися по жердини / колоді, залізти на гору, повисіти на турніку;
- чи може дитина відтворити ритм (наприклад, «відбити» долонями мелодію);
- чи вміє ваша дитина стрибати, лазити, перекидатися, кататися на велосипеді (це складний навик, але до чого ж він корисний!);
- чи вміє ваша дитина вживати тимчасові співвідношення (після весни, перед Різдвом і т.п.) та просторові уявлення (навколо будинку, під стільцем, між деревами) в мові;
- чи вміє ваша дитина контролювати свою поведінку в спілкуванні з однолітками;
- володіє ваша дитина власними емоціями, чи здатна розпізнати різні емоції людини;
- чи може ваша дитина розподіляти предмети по групах – відповідно до форми, кольору та розміру (чи відчуває віна ці відмінності);
Цікаво: дитина здригається вночі
Якщо щось з вищевикладених пунктів не виходить у дитини шести-семи років, то це буде прекрасною «зоною найближчого розвитку». Освоєння таких вправ є відмінною гімнастикою мозку, це стимулює розвиток мислення і мовлення у вашого дошкільника. У будь-якому іншому випадку можна завжди звернутися до корекційного психолога по допомогу.