Звуки – основний будівельний матеріал людської мови. Порушення в їх проголошенні позначаються на загальному тлі звучання голосу, викликаючи дискомфорт у спілкуванні з однолітками.
Правильна вимова звуків необхідна дитині для впевненого спілкування, для подальшого грамотного письма і розуміння прочитаного нею тексту.
Порушення звуковимови – не тільки косметичний дефект, а й серйозна перешкода в оволодінні дитиною усною та письмовою промовою.
Воно негативно впливає на її психоемоційний стан, самооцінку, формування особистих рис та розвиток комунікаційних здібностей.
Але не варто драматизувати ситуацію в разі стійких мовних порушень. Сучасні методи мовної корекції дозволяють домогтися максимального ефекту.
Важливу роль в цьому процесі відіграють батьки, які на перших порах можуть самостійно займатися з дитиною та домогтися значних результатів.
Полегшити завдання допоможе детальна інструкція, як навчити дитину вимовляти букву “Л”.
Цікаво: дитина боїться ходити сама
Неправильне вимовляння звуку «Л» зустрічається у дітей досить часто.
При цьому – це один зі звуків, який піддається корекції досить легко.
Щоб поставити цей звук необхідно буде привчити дитину до правильної артикуляції і правильному диханню, а потім закріпити отриманий навик.
Ви завжди зможете правильно пояснити дитині будь-яку тонкість правильної вимови, згадавши або представивши – як ви самі це робите. Нехай він робить все за принципом наслідування вам.
Чим зрозуміліше ви зможете пояснити дитині, як ви самі вимовляєте звук – тим швидше вона зрозуміє, що від неї вимагається.
Крім цього, необхідно буде знайти або розробити вправи, які допоможуть розвинути слухове сприйняття звуку «Л».
Тут вам будуть надані основні принципи, на яких будується робота з вимовою дитини, а також запропоновані деякі вправи, за аналогією з якими можна буде будувати конкретний мовленнєвий розвиток з постановки звуку «Л».
Цікаво: агресія у дитини
Обов’язково потрібно працювати з диханням, крім запропонованих далі вправ, стимулюйте інтерес до розвитку управління диханням.
Малюкові буде цікаво задувати свічку, сірник (запалену дорослим), пускати мильні бульбашки, дути на кульбабу, ганяти струменем повітря ватку або паперовий кораблик по воді.
Цю звичку потрібно постаратися зберегти не тільки на період розвитку мовних здібностей, але і в подальшому – для поліпшення соматичного стану.
А найголовніше – систематично розвивайте дрібну моторику рук, яка необхідна не тільки для корекції мовлення, а й для загального інтелектуального і фізичного розвитку.
Перш ніж почати мовне заняття, необхідно поспостерігати за мовними особливостями вашої дитини і визначити, за яким типом відбуваються порушення.
У ряді випадків мовні порушення властиві не всім мовним позиціях, подекуди прослуховується правильніший звук, який може стати відправною точкою для постановки звуку в інших словах, вимовлених з порушеннями.
Поширені випадки, коли звук у м’якому стані вимовляється правильно, а в твердому – з порушеннями, і – навпаки.
Дуже характерні випадки порушень звучання «Л» в м’якому стані, коли звук пропускається.
Читати ще: підліток не хоче вчитися
Причини неправильного вимовляння
Мовні порушення, які спостерігаються у дитини у віці до 5 років, називаються фізіологічною недорікуватістю. До 5 років ці проблеми повинні поступово зникати.
В іншому випадку, порушення можуть мати наступний характер:
- Відхилення в розвитку артикуляційного апарату. Вони засновані на млявості, слабкості і малорухомості органів мови: губ, язика, нижньої щелепи, горла.
- Відхилення фонематичного сприйняття – порушення або недорозвинення мовного слуху. В даному випадку дитина не розпізнає на слух звук «Л» або плутає його з іншим звуком.
- Порушення мовного дихання.
У даному переліку позначені тільки ті види порушень, при яких можлива корекція мови в домашніх умовах. Всі вони піддаються виправленню при грамотній роботі з дитиною.
Також зверніть увагу на наявність у дитини зубів, правильність прикусу і на довжину вуздечки. Іноді доводиться спочатку виправити ці проблеми.
Виявлення дефектів звучання
Найпоширенішим способом перевірки правильності вимови того чи іншого звуку, є вимова слів, в яких знаходиться шуканий звук.
Єдина складність цього методу полягає в тому, що зазвичай дітям не вистачає інтересу просто називати слова, повторюючи їх за дорослим. Діти швидко починають відволікатися, їх увага розсіюється.
Тому зручніше запропонувати їм відповідні картинки, які вони будуть називати або складати по ним розповідь, казку.
Можна запропонувати скоромовки або короткі віршики, в яких в різних позиціях прослуховується звук «Л».
Можна взяти улюблену іграшку і запропонувати дитині розповідати віршик, звертаючись до іграшки. А можна запропонувати самим складати віршики та скоромовки, що додасть дитині більше ентузіазму, завзяття і допоможе йому повніше розкритися.
Наше завдання – підібрати потрібне співзвуччя. Решта нехай окупиться ритмічністю і завзяттям.
Якщо дитині дійсно весело і цікаво з вами займатися, можна зробити наступний крок – просто співати звуки в різних варіаціях: ла-ла- ло-ло-лу-лу-ли-ли-ля-лі-лю-ле-ле-лю – і на будь-який мотив. При цьому можна взяти вподобану іграшку і пританцьовувати під пісню.
Якщо дорослий візьме в цьому участь – буде ще цікавіше, але не потрібно забувати стежити за діагностикою звуків. Ці ігри також можуть стати гарною підмогою згодом, на стадії закріплення звуку.
Діагностику правильності дихання можна простежити в звичайній мові: кажучи, дитина дихає вільно і легко.
Постановка звуку «Л»
Вправи на постановку звуку складаються з трьох етапів:
- Розминочні вправи.
- Вправи на постановку звуку «Л».
- Вправи на закріплення звуку «Л».
Розминочні вправи
Метою розминочних вправ є розвиток рухливості артикуляційного апарату. При постановці різних звуків вони можуть відрізнятися відповідно до тих частин органів мови, які в вимові того чи іншого звуку грають найбільш істотну роль.
Звук «Л» вимовляється за допомогою губ, язика і видуву горлом повітря. Для розвитку цих навичок існує ряд простих, але дуже важливих вправ, які потрібно виконувати перед дзеркалом.
- Посмішка – губи розтягнуті в усмішці протягом 10 секунд, потім обличчя розслаблюється (повторити 7-8 разів).
- Пароходик – губи розтягнуті в усмішці, кінчик язика опустився і пішов в глибину, а основа язику піднесена.
- У цій позиції вимовляється протяжний звук И-И-И-И, як ніби-то гуде пароплав (починаючи від 1 хвилини доводити до 3 хвилин).
- Вітерець – губи розтягнуті в усмішці, кінчик язика прикушений. У цій позиції дитина дме. Дорослий повинен стежити за тим, щоб повітря виходило рівномірно з двох сторін. Це можна зробити, піднісши до губ дитини руку, папір, серветку або ватку (починаючи від 1 хвилини доводити до 3 хвилин).
- Варення – рот відкритий, язик висунутий. У цій позиції починаються кругові рухи язиком по губах, як ніби куштуючи смачне варення. Як варіант – можна назвати вправу улюбленими ласощами дитини (1 хвилина).
- Конячка – цокати язиком, копіюючи звуки копит коняки (1 хвилина), після цього зберігаючи артикуляцію, прибираємо звук, конячка ховається, беззвучно біжить (починаючи від 1 хвилини доводити до 2-2,5 хвилин).
Тут представлений оптимальний таймінг кожної вправи, який не є строго обов’язковим.
Цікаво: якщо дитина не хоче їсти
Якщо якась вправа дитині особливо сподобалося, і вона захопився так, що не хоче переходити до наступних вправ, то їй можна дозволити продовжити її.
Весь комплекс розминаючих вправ рекомендовано проводити не менше 1 разу на день. Можна вибирати деякі вправи для окремого опрацювання.
Наприклад, по дорозі додому з садка або школи, а також на прогулянці можна запропонувати дитині опрацювати вподобану вправу. Цікаво буде і включити вправи в рухливі ігри, що розвивають велику моторику.
Вправи на постановку звуку
Вправи з постановки звуку «Л» зводяться до постановки правильної артикуляції і правильного дихання.
Правильна артикуляція при проголошенні звуку «Л» наступна:
- Губи розтягнуті в усмішці і трохи відхилені.
- Зуби злегка розімкнуті.
- Кінчик язика піднятий до основи верхніх зубів і впирається в них.
- При подачі звуку повітря вільно виходить з боків язика.
Ця артикуляцийна позиція і є базова вправа на вимову звуку «Л».
Після досягнення вміння вимовляти звук «Л» правильно, але окремо від інших звуків, його поступово вводять в загальне звучання мови.
Для цього використовуються вправи зі складами в твердому і м’якому станах, а після досягнення результату – вправи на вимову слів.
Тут можна застосувати ті ж вправи, які використовувалися при діагностиці.
При правильному диханні звуки, склади і слова вимовляються на видиху, а повітря, при вимові звуку «Л» проходить рівно по боках язика.
Вправи на закріплення звуку
Для закріплення звуку «Л» в мові, вам доведеться взяти його вимову на контроль і постійно нагадувати дитині про те, як правильно вимовляються слова з цим звуком.
Завжди повертайте дитини до початку фрази щоразу, коли вона скаже її невірно.
Потрібно анулювати звичку і створити нову модель спілкування. Не лінуйтеся хвалити дитину щоразу, коли вона правильно вимовить складне слово.
На цьому етапі можна використовувати скоромовки, вірші, пісеньки-забавлянки, казки: про лисичку, слона, лева і інших персонажів зі словами, що містять букву «Л». Активніше використовуйте і моделюйте запропоновані раніше вправи.
Коли йти до логопеда?
Мова малюка розвивається поступово. Немає нічого особливого в тому, що дитина не вимовляє ті чи інші звуки в віці до 5 років.
Багато дорослих пам’ятають, які проблеми з вимовою їм довелося пережити. Відповідно, необхідно провести аналогію зі своєю дитиною і спробувати пригадати, які ефективні способи вирішення мовних проблем були знайдені для них.
Якщо хтось із батьків відвідував логопеда, який виправив йому звуки – можна згадати і те, як проходили заняття, які найбільш корисні моменти він зміг з них витягти.
В такому випадку дорослий зможе максимально підлаштуватися до свого малюка не як батько, а як людина, що передає корисний досвід іншому і допомогти навчитися правильному виголошення звуку.
До логопеда треба вести малюка тоді, коли йому виповниться 5 років і дорослі не змогли самостійно допомогти йому в постановці звуків.
Крім цього існує ряд ситуацій, коли батькам не рекомендується займатися самостійною постановкою звуків:
- коли у дитини діагностовано органічні порушення мовного апарату;
- коли у дитини діагностовано невралгічні захворювання, пов’язані з порушенням центральної або периферичної нервової системи;
- коли у дитини діагностовано психічні захворювання.
Не має сенсу і може нашкодити мовному розвитку дитини, якщо:
- дорослий неправильно вимовляє цей звук;
- у дорослого спостерігається нечіткість загального звучання звуків мови;
- дорослий нестримано або агресивно реагує на безпорадність дитини;
- дитина відволікається під час заняття, а дорослий не може утримати з нею контакт.
Якщо ви помітили, що у вас є одна з перерахованих вище проблем, то, щоб уникнути формування негативного ставлення до мовних занять у малюка, найкраще буде припинити їх і піти до логопеда.
Тут Ви зможете прочитати, як навчити дитину буквам.
Підведемо підсумки
Якщо немає ніяких перешкод – то ви вже знаєте, як навчити дитину вимовляти букву “Л”.
У даній статті вам дано всі необхідні для цієї роботи інструкції, а також показані основні принципи, на підставі яких ви зможете розробляти авторські варіанти вправ, які сподобаються саме вашій дитині.
На підставі прочитаного ви зможете зробити правильний вибір: займатися постановкою звуків самостійно або залучити на допомогу логопеда.