Психологія дитини 4-5 років і рівень його розвитку
Вік 4-5 років вважається не тільки самим інтерактивним періодом у житті дитини. Період середнього дитинства відзначений низкою негативних проявів: норовливістю, впертістю, непослухом.
Саме у віці 4-5 років формується процес самоствердження, що переростає часто з позиції «Я сам знаю» і «Я сам» в класичний нарцисизм – вихваляння себе самого, що призводить до конфліктів з батьками, в яких дитина може обізвати старшого і проявити достатній ступінь агресії.
Але цей же період характеризується стрімким інтелектуальним розвитком. Дитині властиво самостійно грати в сюжетно-рольові, конструкторські та предметні ігри.
Буду робити все, як дорослий
Основною і провідною діяльністю п’ятирічної дитини є освоєння різних норм та поведінки дорослих. Це період наслідування, своєрідна гра в тат і мам.
Цікаво: як навчити дитину говорити
Багато батьків пильно спостерігають за поведінкою дитини. Радощі першим успіхам чередуються з гіркими невдачами в процесі виховання підростаючого покоління. На жаль, батьки не завжди здатні адекватно оцінити ситуацію, що склалася в поведінці дитини.
Не кожен може пригадати себе в подібному віці але вимагає від дитини логічних дій з точки зору дорослих людей.
Дитині потрібно багато чому навчитися. Віна поки лише копіює поведінку батьків і оточуючих її дорослих людей, не до кінця усвідомлюючи процес наслідування.
Згадати все, що було до народження
Копіюючи людей із зовнішнього кола: продавця булочної, вихователя з дитячого саду, охоронця з офісу, дитина намагається вписати себе в навколишній світ. На даному етапі прокидається природнє прагнення до спілкування зі своїми однолітками, і дитина починає оточувати себе стрімко зростаючої ватагою таких же дітей, як і вона сама.
Це період, коли «мишача метушня» в пісочниці з нескінченною низкою сварок і образ, пов’язаних з відібраними іграшками, закінчується і настає загальне перемир’я, з загальними іграми у великій компанії.
Ближче до п’яти років дитина перестає плутати поняття «вчора» та «завтра». Її пам’ять стрімко розвивається і стає в достатній мірі чіпкою. Вона легко відокремлює зайвий предмет з наведеної лінійки аналогів. П’ятирічній дитині не складає труднощів вивчити пісеньку, прочитати на пам’ять вірш. Дитина з легкістю запам’ятовує кілька іноземних слів і починає застосовувати їх за змістом.
П’ятирічний вік дитини – особливий. У цей період проявляються зачатки лідера.
Цікаво: дитина б’ється що робити
Революція в свідомості: від несвідомого – до усвідомленого
З чотирьох до п’яти років відбувається значний стрибок в усвідомленні навколишнього світу. За 365 днів мислення долає масу метаморфоз. Від переважаючого егоцентризму – сприйняття навколишнього простору тільки зі своєї точки зору і повної відсутності сприйняття чужого розуміння. Як правило, дитина у віці 4-х років не вловлює зв’язку між предметами.
Через синкретизм мислення, дитина здатна відокремлювати окремі деталі із загальної маси факторів, але поки що не здатна зв’язати їх воєдино. Цей період вважається перехідним до завершальної стадії формування мислення, яка називається стдадія анімізму – проектування власного «Я» на навколишні предмети: річки, хмари, машини.
Завершується цей відрізок фактично повної гармонізацією відносин дитини та батьків. До п’ятирічного віку дитина відчуває прихильність до батьків, їх любов і ніжність, а також сама намагається відплачувати тією ж монетою.
П’ятирічний вік дитини вважається критичним моментом для остаточного формування почуттів любові не тільки до батьків, але і поширення цього почуття на іншу людину.
- У п’ятирічному віці встановлюються досить міцні взаємини з однолітками, і визначається характер відносин: лідерство – підпорядкування.
- Також прогресує розвиток практичного мислення і, логіки, а також удосконалення здібностей до збирання дрібних предметів, наприклад, конструкторських ігор.
- Виявляються здібності до музики, малювання, співу, танців.
- П’ятирічний період вважається вищою фазою прояву допитливості, а також уяви, розвитку здатності до абстрактного мислення.
Як висновок можна зазначити, що в період з 4-х до 5-ти років формується основний аспект психіки людини – совість та моральні судження.